Tilbakemelding på svar

Fant følgende spørsmål og svar på siden deres;
eg injiserte ein coctail med subutex og amfetamin i lysken og fekk lyst blodsvar og eg trykkte in like vell. Nå er det ca 8-10 timer siden og det brenner under beina mine og eg lurer på hva det kan vere?

Mann, 39 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det kan være grunn til å tro at du ikke har truffet riktig og fått bomskudd. Da vil mye av rusmidlene bli liggene i vevet,  og blir ikke transporters med blodet.  Etter et bomskudd vil stoffet bli liggende og irritere muskelen eller vevet der du har truffet. Du vil da sannsynligvis hovne opp rundt stikkstedet og det kan gjøre vondt. Hvor lenge det vil være vondt er avhengig av om det blir betent eller ikke. Hvis dette fortsetter å plage deg anbefaler vi deg å  ta kontakt med feltpleie eller legevakt.
Svaret stemmer ikke, man har 2 typer blodårer, vener og arterier, som pumper blod enten til eller fra hjertet. I lysken ligger disse helt inntil hverandre, og det er lett og treffe feil å få lyst blodsvar, foten kan jobbe opp og man får også en brennende følelse under fotbladet slik som han beskrev i spørsmålet sitt. Det er IKKE å anbefale og injisere i arterier!
PS. Vist dere hadde hatt rett med det dere svarte, så skulle han forresten også blidt bedt om å dra rett til lege/legevakten for å begynne med penicillin. Det er livsfarlig med bomskudd i lysken, vist det blir betennelse er det meget lett at det går inn i blodbanen, også kjent som sepsis.
Mann, 36 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Takk for tilbakemelding. Her burde vi henvist rett til helsepersonell for klinisk undersøkelse.