Tester jeg positivt på blåvalium, og hvilke rusmdidler tester legen for?

Har tatt rundt 20 blåvalium (10mg per pille) Spredd i løpet av 2 uker. Skal bli testet for dop om 2-3 uker. Har ikke tenkt til å ta flere. Har ikke tatt det før heller. Blir dette da å gi positiv?! Og hvis man tester seg via legen, hvilket rusmidler blir man testet for? Og hvor lang tid tar der før man får resultat?

Kvinne, 22 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Påvisningstider i urin er avhengig av mengde og varighet ved bruk. Ved bruk av Valium (diazepam), kan dette spores i urinen i ca. 1-4 uker etter siste inntak, dette gjelder også for blåvalium (samme virkestoff). Du risikerer å teste positivt på diazepam om 2-3 uker. Hva legen tester for, avhenger av hva legen krysser av på. Her kan du se et eksempel på standard rustest.
Resultatene er ofte klare etter noen dager-en ukes tid, men det kan ta noe mer tid å få selve prøvesvarene. Koronasituasjonen kan også påvirke svartiden. Svar på tester er dine egne helseopplysninger, og skal være tilgjengelige for deg, f.eks. via laboratoriets nettsider.