Spørsmål angående toleranse for Rivotril

Hei, jeg har et spørsmål angående toleranse for rivotril. Jeg tar 8-10mg hver 6-8 dag. Jeg har regnet meg fram på halveringstiden, og neste gang jeg tar rivotril vil det være ca. 0,6-0,3 mg igjen i kroppen (alt ettersom hvor mye jeg tar og hvor lenge jeg venter til neste gang).
Når jeg da tar nye 8/10 mg, legger jeg til det resterende 0,6-0,3 mg når jeg skal regne ut neste halveringstid, eller er denne «resten» borte i løpet av noen dager, slik at jeg bare kan forholde meg til 8-10 mg når jeg regner ut neste halveringstid? Sagt på en annen måte; går den første dosen ut av kroppen uavhengig av den neste dosen en uke etter, eller må jeg plusse på de resterende 0,6/0,3 mg, slik at jeg har 10,6 mg i kroppen ved neste dose (dette kan bli en snøballeffekt etterhvert, noe jeg ikke vil)?
Jeg er klar over at 10mg er en relativt høy dose, men disse forhåndsreglene har jeg begynt med i senere tid, derfor er jeg oppe på 10mg én gang i uken, hvilket jeg ikke vil overskride.

Mann, 22 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi i RUStelefonen er ikke helsepersonell, så konkrete spørsmål om farmokinetikk vil vi anbefale å ta opp med en lege/farmasøyt.
På generelt grunnlag, kan vi informere litt om halveringstid (selv om det virker som du har god forståelse av det selv). Halveringstid er tiden det tar før konsentrasjonen av legemiddelet i blodet er halvert. I praksis sier man at legemiddelet er ute av kroppen etter 5 x halveringstid.
Jo mer Rivotril du tar (enten samme dag, eller påfølgende dager), jo lengre tid tar det før legemiddelet er ute av kroppen. Med andre ord så vil dosen du tar, kunne påvirkes av hvor mye du har igjen i kroppen fra forrige gang du tok en dose. Så forrige dose går ikke automatisk ut av beregningen av halveringstiden til den nye dosen, med mindre det er så lite igjen at det ikke har noe å si i praksis. Denne grensa vil vi anbefale at du tar med en lege/farmasøyt.
For øvrig opplyser Felleskatalogen at Rivotril har en halveringstid omkring 30-40 timer (se avsnittet «Egenskaper»).