Spørsmål angående abstinenser og nedtrapping på Tramagetic

Hei!
For tre år siden begynnte jeg på tramadol grunnet revmatisme, da jeg ble allergisk mot NSAID (astmanafall). Ganske rask, ca 6 måneder etter jeg begynte på de merket jeg behov for å ta mer av andre grunner en smerter. Jeg økte i dose å gikk etter hvert over på tramagetic retard. Jeg står i dag på 200 mg morgen og 200 mg kveld. Men tar mye mer. Gjennomsnittlig 1000-1200 mg hver morgen. Jeg har prøvd å kutte ned mange ganger selv uten å lykkes. Jeg får mye abstinenser å de blir så ille at jeg ikke klarer å holde ut så ender opp med å ta tramagetic for å slippe bli så syk. Jeg har ikke fortalt det til noen.
Spørsmål 1: De siste to årene har jeg hatt svært forhøyede prøver av lever uten at legene finner årsaken til det. Kan det skyldes at jeg tar så store doser tramagetic? Spørsmål 2: Det siste året har jeg hatt dårlig hukommelse og vansker med å huske tilbake de siste tå årene, minnene er borte eller tåkete. Kan det skyldes tramagetic?
Spørsmål 3: Jeg overveier sterkt å fortelle legen hvordan det står til å be om hjelp. Jeg er redd de da skal kutte meg brått av. Pleier man å få hjelp til nedtrapping når man skal slutte grunnet misbruk?
Spørsmål 4: Jeg har flere ganger prøvd å trappe ned selv med mål om å slutte helt, men jeg vet ikke hvor mye jeg skal trappe ned å hvor fort for at jeg skal klare det uten å bli alt for syk. Jeg er forberedt på å bli i dårlig form, men ønsker å unngå at det bikker over til at det føkes uutholdelig. Vet dere hvordan en slik nedtrappingsplan kan se ut med utgangspunkt mitt utgangspunkt på 1200 mg daglig?
Jeg tenker mye på dette å er redd jeg blir stående alene uten medisin eller hjelp hvis jeg sier det til legen. Men samtidig ønsker jeg virkelig å komme meg ut av dette!! Vet bare ikke hva som venter meg, å det er skremmende.

Kvinne, 30 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Vi har forståelse for at du har mange spørsmål og bekymring rundt dette, og at det er skremmende å ikke vite hva som venter deg. Samtidig vil vi berømme deg for at du ønsker å ta tak i dette, og vi oppfordrer deg til å søke hjelp. Det kan være vanskelig å slutte på denne type medikamenter på egen hånd, og det kan uansett være beroligende å ha oppfølging fra lege. Du har rett på hjelp dersom du er avhengig av et medikament.
Vi i RUStelefonen er ikke helsepersonell og kan ikke gi helserelaterte råd eller råd om riktig medisinering av legemidler, men vi kan forsøke å svare deg så langt vi kan.
1. Dette er et medisinsk spørsmål som vi ikke kan vurdere. Men Tramadol brytes i stor grad ned i leveren, og i følge Legemiddelhåndboken kan Tramadol føre til betydelig nedsatt lever- og nyrefunksjon. Det er derfor ikke utenkelig at dette kan være en årsak. Dette understreker viktigheten at du er ærlig med legen din.
2. Ja, det kan det. Tramadol kan gi en nedsetting i hukommelse, og dersom du har gått på store doser over tid, vil dette påvirke hukommelsen din. Tramadol fører dessuten til døsighet og kognitiv svekkelse, noe som også kan ha bidratt til at du føler deg mye tåkete.
3. Det beste rådet vårt er at du snakker med legen om dette, og ber om hjelp. Legen kan og bør hjelpe deg med nedtrapping. Dersom legen ikke kan hjelpe deg med dette, kan du be om henvisning til ruspoliklinikk.
4. I Norsk legemiddelhåndbok står det anbefalt at nedtrapping fra Tramadol bør skje over 2-4 uker eller lengre.  I dette svaret fra RELIS på et spørsmål vedrørende nedtrapping av Tramadol, står følgende: «Nedtrappingshastigheten bør være ca 10% av den opprinnelige dosen i ukentlige trinn. En kan velge litt raskere nedtrapping i innledningen, litt langsommere mot slutten». Merk at dette er råd vedrørende Tramadol, som er korttidsvirkende, og ikke Tramagetic, som er langtidsvirkende (depot). Om Tramagetic bør trappes ned på annen måte, vet vi ikke. Vi er ikke helsepersonell og kan dessverre ikke hjelpe deg med en nedtrappingsplan ut over denne informasjonen.