Søvnproblemer med mareritt 1, 5 år etter cannabisinntak

En bekjent har søvnproblemer med mareritt etter en psykoseopplevelse av å ha spist en ukjent mengde cannabis bakt inn i sjokoladekjeks! Det er ca 1.5 år siden. Marerittene er like intense. Dette preger hverdagen på de fleste områder for denne personen. Personen har røykt cannabis 2 ganger før denne hendelsen og ikke noe etterpå! Hvor lenge kan dette vare?

Kvinne, 53 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Som vi er kjent med, er det ikke vanlig å få vedvarende mareritt av ett enkeltinntak av cannabis. Mareritt kan forekomme i en periode etter man slutter med cannabis, men 1, 5 år syns vi høres lenge ut.
Det kan eventuelt være at en underliggende lidelse ble utløst av cannabisinntaket, eller at dette har en annen årsak. Du sier at personen fikk en psykoseopplevelse etter hendelsen. Har vedkommende vært i kontakt med lege/psykolog for dette? Vi anbefaler vedkommende å kontakte lege for å få henvisning til psykolog for utredning og hjelp med søvnproblemet.