Skal snart bli far, er det noe jeg kan bruke for å dempe lysten på alkohol

hei, jeg er en lite oppegående gutt/mann på 20 år. da jeg var 18 år begynte jeg å drikke veldig mye, dette varte da over til den perioden jeg er i nå (april). siden 2019 har jeg drukket opp mot 0,5 liter sprit (30-40%) og 6 halvlitere med øl hver eneste dag og har vært dager da jeg har drukket opp mot 1-2 liter med sprit, men prøver å ikke ødelegge meg helt… jeg har en kjæreste som er 8 måneder inn i graviditeten og lurer på om jeg som snart er far kan bruke noe til dempe lysten på alcohol, eller om jeg bare skal drikke meg til grønnsak

Mann, 20 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi synes absolutt ikke at du skal drikke deg til grønnsak. Det vi synes, er at du skal få hjelp til dette. Noe som demper lysten på alkohol er nok ikke tilstrekkelig hjelp.
Når du har drukket så mye over så lang tid, er det viktig å få hjelp til å slutte. At du straks skal bli far, er et viktig påskudd for å gjøre noe med situasjonen din. Får du hjelp, kan du få orden på dette, men da må du be om hjelp. Det du bør gjøre, er å bestille time hos fastlege, legge kortene på bordet, og be om avrusningsplass og behandling videre.
Det eneste vi kjenner til som virkelig demper lysten på alkohol, er å være edru over lang tid.