Skal jeg doble dosen MDMA om renheten er på 50%?

Hei, jeg har fått tak i mdma krystaller som tester på ca. 50% renhet. Siden det er første gang jeg skal prøve har jeg et spørsmål om dose.
Overalt på internett leser jeg at 1,5 x kg er perfekt dose. Jeg veier 80kg så jeg skal i teorien ta 120 mg.
Men etter jeg så på en drugslab video på youtube, så regnet de ut dosen ved å legge inn renhets prosenten også.
Mdmaen deres testet på 76% renhet, og dosen han som skulle ta stoffet var på 112mg. Men siden det kun var 76% renhet så tok han nærmere ca. 150 mg, for at dosen skulle tilsvare 112mg «100% ren mdma» hvis dere skjønner hva jeg mener.
Så spørsmålet mitt er da om jeg skal ta 240 mg av mdmaen min som tester på 50% for å få i meg 120 mg virkestoff?

Mann, 17 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
En slik test kan være en indikator på renhet og at det faktisk er MDMA du har, men du må ikke doble dosen ut i fra hva testen viser. Grunnen til det, er at slike tester aldri er 100 % sikre, og dessuten kan din MDMA inneholde andre rusmidler som ikke testen fanger opp. 240 mg er altfor mye og du risikerer overdose om du tar det.
Du som førstegangsbruker bør starte med en betraktelig lavere dose, maks 70 mg. Det er viktig å være oppmerksom på at det kan ta 20-60 minutter før rusvirkninger inntreffer, og noen ganger også lengre enn dette. Du bør derfor unngå å ta en ny dose selv om du ikke opplever noen rusvirkning med en gang. Merker du ikke noe etter en times tid, må du ikke ta mer, fordi da kan det bety at det inneholder andre rusmidler som har lengre virketid.
Du kan finne fler forhåndsregler her.