Samboeren min drikker altfor mye

Hei, samboeren min (har vert sammen i 10 år) har begynt å drikke allt for mye, og topper dette opp med cokain! Han mener kokainen gjør at han ikke blir sint på sprit. Men jeg mener ho en løsning er å slutte å drikke sprit! Men det sier han at han ikke er villig til å slutte med. Jeg føler han har et stort problem! Nå er det søndag klokken 14:32, å han har drukket siden lørdag 18:00. Jeg vet ikke lengre hva jeg skal gjøre, eller hvem jeg skal kontakte for å få hjelp! Han skulle vert på jobb i dag, men han er sin egen sjef og «kan» derfor endre det litt selv. Dette er bare periode vis, han drikker ikke hver dag/ helg, men hver gang han drikker, tar det aldri slutt, før han er helt døddrukken. Han drikker så mye at han tisser i sengen i rus. Han oppfører seg ikke noe bra når han drikker for mye! Han slår ikke, men blir hissig og urasjonell! Jeg orker ikke et slikt liv. Han har historie med alkoholisme i familien. Han trenger tydeligvis hjelp! Men mener jo selv at det ikke er noe problem! Det går utover jobben og familien! Hva gjør jeg?? Jeg aner ikke om han tar noen andre narkotiske stoffer, eller om det bare er kokain, i forbindelse med alkohol. I dag fant jeg noen hvite ampuller, med nummeret 20 på, de ligger åpne på stuebordet, og ser ut som at det har vert pulver inni?! Han var ikke slik da vi traff hverandre, da han var i militæret og var en veldig ordentlig fyr, det er de siste 3-4 årene som har vert problematiske! Jeg har begynnt å bekymre meg for å ha han med hjem til foreldrene mine, da jeg er redd at han skal drikke for mye å gjøre en dårlig figur. Jeg drikker selv veldig sjeldent, noe jeg selv føler er en direkte reaksjon på at jeg vet han drikker for mye, så jeg føler jeg må passe på han hele tiden! Nå er han 32 år, å jeg begynner å bli veldig lei av å ha det slik! Jeg ligger våken hele natten og venter på han når han drikker, jeg har vert gatelangs å lett etter han i nattemørket når han ikke er kommet hjem! Det sliter veldig på syken! Når han ikke drikker er allt «sukkersøtt»! Så er en utrolig vanskelig situasjon å være oppi. Hva gjør jeg?

Kvinne, 30 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi har stor forståelse for at dette er en utrolig vanskelig situasjon å være i. Du lurer på hva du skal gjøre. Dersom han ikke ønsker å endre på noe, og dessuten ikke synes han har noe problem, er det vanskelig å se at han kommer til å endre på dette i nærmeste fremtid. Derfor er det viktig at du stiller deg spørsmålet – hva kan du gjøre for at du skal ha det bedre? Er du villig til å leve med at han drikker på denne måten? Du kan ikke endre han, du kan ikke få han til å slutte. Vi anbefaler deg å snakke med noen om dette, slik at du kan få hjelp. Ta gjerne kontakt med oss for en prat, eller kontakt Veiledningssenteret for pårørende.