Samboer som ruser seg på cannabis

Jeg har en samboer som ruser seg på cannabis, da vi ble sammen ante jeg ikke hvor mye han brukte dette, men da vi flyttet sammen begynte jeg å ane at han brukte det jeg anser for litt for mye tid og krefter rundt dette. Han har over lengre tid etter vi ble samboere vært arbeidsledig, noe som antagelig bare har gjort dette verre, jeg har opplevd at ha han lyver og sniker seg unna for å skjule at han skaffer og bruker cannabis, selv om jeg har bedt ham om å være helt åpen og ærlig med meg om sitt forbruk. Jeg opplever at han selv ikke er ærlig med seg selv om at han bruker dette for mye.. Jeg selv bruker ikke dette, og syns det e svært ubehagelig. I 2018 ble vi foreldre, og jeg hadde et håp om at dette skulle vekke mer ansvarsfølelse og få ham til å ønske å avslutte forbruket sitt, men det har kun roet seg noe, og så er det perioder hvor det øker igjen.. Jeg har hatt utallige samtaler igjennom årene hvor jeg har tryglet, truet og kjeftet og gjort alt man utifra samtaleskjemaet ikke skal gjøre i en samtale med en som bruker cannabis, og det har ikke ført noen veg, nå ønsker jeg å virkelig få ham til å forstå hvor destruktivt dette er både for han selv men vårt forhold. Han er en god far for vår sønn, og ruser seg aldri sammen med ham, eller når han har ansvar for ham så akkurat det bekymrer meg ikke. Men jeg syns likevel dette er ødeleggende for forholdet vårt i stor grad. Jeg aner virkelig ikke hvem jeg skal kontakte for å få hjelp til å snakke ham til fornuft og begynner å tro at jeg aldri vil få ham til å slutte med dette.. Hva skal jeg gjøre?

Kvinne, 31 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at dette er en fortvila situasjon for deg og dere. Du har nok rett i at du ikke kan få ham til å slutte med dette – det er jo nettopp dette du har erfart opp gjennom årene, at uansett hva som skjer eller hva du sier, så er dette valg han tar på egen hånd. Noen ganger kan det å få barn eller mer ansvar på annen måte, bli eldre, press fra partner, osv. ha en betydning for om hvorvidt en tar tak i rusbruken sin, men det må også en egen evne og vilje til å endre på dette.
Vi vet ikke hva han tenker om dette selv, det kommer ikke så godt frem i ditt spørsmål. Men har han ønske om å slutte selv, eller synes han ikke at dette er problematisk overhodet? Det hadde vært interessant å vite. Dersom han ikke synes dette er problematisk overhodet, vil det bli vanskelig å overbevise om noe annet. Men om han evner i det minste å se at dette er et problem for deg og deres samliv, så kan dette være en vei inn.
For uavhengig av om han har et problem med cannabis eller ikke, så er dette utvilsomt et problem for dere og for deres relasjon – som du jo selv er inne på. Dette kan om mulig være enklere for han å være med på enn at han skal slutte eller endre sine cannabisvaner. Kan det være en måte å finne et kompromiss, som dere begge kan være komfortabel med? Hvis ikke dette er mulig, må du ta de valgene som er riktig for deg og deres barn. Det du har makt over, er din egen situasjon, ikke hans bruk. Vi anbefaler dere også å ta kontakt med familievernkontoret for å få en samtale sammen om dette.