Hei! Jeg tok mdma igår og fikk veldig rullende øyner, aldri sett noe så sjukt. Jeg tok dose på 200mg, så tok jeg 50mg 30 min ettet første dose, så 100mg da det kicka godt inn så 50 til senere. Er det vanlig å få sånne øyner?

Mann, 20 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
At du fikk rullende øyne, kan være fordi du tok en veldig stor dose. Ved moderat til alvorlig forgiftning på MDMA, er en av symptomene nystagmus, som beskrives som ufrivillige rytmiske øyebevegelser fra side til side eller opp og ned.
Du tok veldig høye doser MDMA – 400 mg. Det som anses som vanlig brukerdose ligger på omtrenT 60-125 mg, og det er også frarådet og ta mer enn en dose per gang. Overdose MDMA kan føre til alvorlige komplikasjoner og død.
Det er heller ikke slik at stor dose MDMA gir en bedre rus, ofte tvert i mot – at det blir en mer ubehagelig rus. Skal du ta MDMA i fremtiden, bør du ta mye mindre doser, maks 100-125 mg, og kun en gang i løpet av kvelden. Det vil være mindre risikofylt.