PEth – når vil den begynne å synke etter siste gang en drakk?

Hei. På slik peth prøve som viser 0,43 etter noen dager etter siste inntak av promille, hvor lang tid kan enn regne med føre den vil begynne å synke etter siste gang en drakk?

Mann, 40 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Generelt vil PEth-prøver kunne avdekke alkoholbruk så lenge som 4-6 uker bakover i tid.  Påvisningstider vil  kunne variere noe fra person til person. Hos personer med et høyt alkoholforbruk vil PEth-verdien vanligvis halveres hver 3. – 5. dag etter avsluttet drikking, men den individuelle variasjonen i halveringstid kan være stor og halveringstiden kan være lengre slik at nivået av PEth i blodet synker saktere.
Vi anbefaler at du leser mer om PEth-prøver på Fürst og St. Olavs hospital sine hjemmesider.
Se også våre sider om påvisning av alkoholbruk.