Paralgin fote etter halsbetennelse

har gått på paralgin forte etter kraftig halsbetennelse etter kyssesyken. er det farlig for leveren min? Isåfall, burde jeg slutte? jeg føler jeg trenger dem ettersom at ibux og paracet tar bort veldig lite av smertene. fikk 100 piller av legen, kommer ikke til å bruke alle men hvor mange er max?
vh gutt 16

Mann, 16 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
For tabletter med styrke 400mg, er anbefalt dose for barn 12-18 år med kroppsvekt >40 kg: 1 tablett eller 1 stikkpille inntil 4 ganger daglig, med minst 6 timer mellom hver dose. Hos barn bør behandlingsvarighet begrenses til 3 dager, og hvis ingen effektiv smertelindring oppnås, bør pasient/omsorgsperson anbefales å rådføre seg med lege på nytt.
Vi er ikke helsepersonell og kan ikke gi deg medisinske råd. Men Paralgin forte kan være belastende for leveren over tid eller ved  store doser. Det er også avhengighetsskapende. Du bør følges opp av legen dersom du har så vondt og du har fått utskrevet så mange tabletter.