Mistet kontrollen over drikkingen

Jeg vil slutte å drikke. Har mistet kontrollen. Klarer ikke å stoppe når jeg begynner, husker somregel ingenting når jeg våkner fra rusen. Drikker ikke hver dag, men når jeg først drikker tar det fullstendig av.. Har et ellers ganske problemfritt liv, så vil ha bort dette problemet der man sitter igjen med angst å depresjon som man i det heletatt ikke hadde behøvd.. vet bare ikke hvordan jeg skal få det til. Redd jeg har glemt hvor jævlig det er til neste gang.. ser vel etter tips til å minne mg på hvor jævlig det blir om man velger å drikke..

Mann, 33 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det du beskriver er ikke et uvanlig problem. Å slutte å drikke før promillen blir for høy, er for mange vanskelig. Dersom du ikke har forsøkt å begrense drikkingen før, finnes det en del tips til hvordan du kan forsøke å begrense inntaket. Men dersom du har forsøkt dette en del ganger og ikke lykkes, bør du vurdere om det er verdt å drikke eller om du bør slutte – i hvert fall for en periode.
Det finnes ingen raske løsninger for å begrense drikkinga, men det finnes enkelte grep som kan hjelpe deg:
1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det. Du kan si dette til noen og få dem til å hjelpe deg å telle/si fra når antallet er nådd.
2. Dropp brennevin hvis du bruker det. Gå i alle fall inn for lavest mulig alkoholprosent.
3. Når du er ute og drikker kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du evt får til det.
6.Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen spesielle fok? Er det på spesielle dager? Når du er godt humør? Når du er dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
Vi kan også tipse om vår app Drikkevett, dette kan være et verktøy for å holde oversikt på hvor mye du drikker.