Mistet førerkortet på grunn av cannabis

Hei. Går og funderer på noe.
Jeg har blitt fratatt førerkortet pga manglende edruelighet som de kaller det. Dette gjelder cannabis. Har aldri rørt noe narkotika utenom alkohol. Har aldri kjørt i påvirket tilstand, men var så idiot at jeg nevnte det for noen i helsevesenet (lite taushetsplikt å oppdrive gitt) at jeg røyket noen ganger i uken på kvelden etter at alle gjøremål for dagen var unnagjort. Jeg har 100% jobb og fungerer helt utmerket i samfunnet.
Jeg følte meg så dolket i ryggen av personen jeg hadde åpnet meg opp for at jeg i effekt av dette ikke ville ha mer hjelp av helsevesenet. Grunnen til at jeg tok kontakt med dem var pga. depresjon og angst. Det er ikke pga cannabisbruk jeg har det, selvom forskningsrapporter/propaganda fra 1950-tallet (som helsevesenet fortsatt setter sin lit til) mener det.
Så nå må jeg ta pisseprøver i 6 mnd. Da kan jeg kanskje få tilbake førerkort i 1 år om gangen. Må deretter avlegge kvartalsvise prøver i løpet av det første året med førerkort. Så er det ny helseattest og prøvetid på 3 år med førerkort og pisseprøver.
Med andre ord så må man holde seg rusfri og gi pisseprøver i 5 f**kings år (beklager ordlyden) for å få igjen førerkort. Det er jo helt hinsides.
Så det jeg er interessert i og lurer på, er forskjellsbehandlingen på noen som tar en joint en gang i blandt kontra de som drikker alkohol.
Vil en som har mistet førerrett pga alkoholproblemer oppleve det samme strenge regimet med 5 år uten en dråpe alkohol? Skal man ikke få lov å ta seg et glass vin f.eks. i et middagsselskap på 5 hele år, selv om man kan vise til at man har kontroll på alkoholproblemet sitt og lege er enig? Jeg har mine tvil!
Var forøvrig yrkessjåfør i 10 år før jeg mistet lappen. Straffer folk som har rusproblemer med å ta fra dem muligheter på arbeidsmarkedet. Systemet er helt håpløst. For mange kunne dette ført til sterkere rusproblemer, depresjoner m.m.
Vil avslutte med å si at det er på høy tid Å HJELPE rusmisbrukere framfor å straffe dem.
Hilsen oppgitt mann på 38 år.

Mann, 38 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Det du har opplevd og de konsekvensene du har fått, er noe vi ofte hører om. Leger, optikere og psykologer har i følge helsepersonelloven meldeplikt dersom de mistenker at pasienten ikke fyller helsekravene til førerkort.
Vi har forståelse for at dette går ut over din tillit til psykologen og til helsevesenet, men samtidig er det forståelig at helsepersonell melder fra, nettopp fordi de er pliktig til det – og risikerer alvorlige sanksjoner dersom de ikke gjør det. Vi tror nok at mange psykologer synes det er vanskelig å gjøre dette, nettopp fordi de risikerer å miste tilliten fra sin pasient.
Og så er det viktig å tenke på at reglene finnes for å beskytte allmennheten og gjøre trafikksikkerheten bedre. Det er mange som bruker rusmidler og kjører bil, og det kan være vanskelig å skille mellom de som bruker rusmidler på en måte som ikke utgjør en trafikkrisiko, og de som gjør det.
Du lurer på om en som har mistet førerrett pga alkoholproblemer opplever det samme strenge regimet med 5 år uten en dråpe alkohol?
Dersom du mister førerkortet fordi du ikke fyller helsekravene som følge av alkoholmisbruk, må du gå gjennom samme «regime» som en som har mistet det på grunn av illegale rusmidler – du kan lese mer om dette her.
I følge helsekravene til førerkort er Helsekravene oppfylt «etter seks måneder der månedlig oppfølging viser avholdenhet og normalisering av biologiske prøver som avspeiler alkoholforbruket.»
Reglene er altså like når det gjelder hvordan du skal få tilbake førerkortet, uavhengig om du har mistet det grunnet alkohol eller illegale rusmidler. Om dette er det som praktiseres, vet vi ikke noe om.
Det som gjerne er forskjellen, er at det gjerne er lavere terskel for å melde fra og miste førerkortet ved bruk av illegale rusmidler enn for alkohol. Den vesentlige forskjellen her er at, cannabis er narkotikaklassifisert og et ulovlig rusmiddel å bruke, mens alkohol er lovlig og per definisjon lov å sporadisk bruke så lenge du ikke kjører med promille.
Det kan jo være at denne lovgivningen endrer seg dersom rusreformen trer i kraft, selv om det ikke er noe i forslaget som tar for seg dette. Rusreformen har forøvrig det formålet du etterlyser – å hjelpe rusmisbrukere fremfor å straffe de.