Mister man førerkortet om man går på Antabus over tid?
Hei.hvis man starter på antabus og kansje må bruke det over en lang periode,vil man da bli fratatt førerkortet ?

Kvinne, 59 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Bruk av Antabus er ikke i seg selv grunn til å bli fratatt førerkortet. Derimot kan det å ha et problematisk forhold til alkohol være det, og antabusbruk er jo gjerne en indikator på alkoholproblematikk.
Hvorvidt helsekrav er oppfylt eller ikke, er en samlet vurdering. Legen ser blant annet på «opplysninger om estimert forbruk og funn av symptomer eller tegn på eventuelle alkoholrelaterte helsesvekkelser og benekting av disse. Endret atferd, nedsatte kognitive funksjoner, nevropatier etc. som kan påvirke kjøringen kan komme ganske sent i forløpet av overforbruk av alkohol.»
Så om du går til legen og ber om Antabus fordi du har et kjent alkoholproblem, er det nærliggende å tro at legen enten vil gi deg muntlig kjøreforbud, eller rapportere tilfellet til fylkesmannen, som i sin tur vil beslaglegge førerkortet ditt i minst 6 måneder. Etter dette får du det tilbake, forutsatt avhold.
Dersom du får Antabus mer som et forebyggende tiltak, kan det hende du ikke mister det, forutsatt at du kan dokumentere at du er edru.
Du kan lese mer om dette i Helsekrav til førerkort – Alkohol.