Min samboer har tidligere drevet med dop. Funnet sprøyter og sterilt vann.

Hei,
Jeg har en samboer som tidligere har drevet mye med dop. Han sier han har vært ren i over 10 år. For en stund siden, fant jeg mange små diabetes sprøyter, tok det opp og fikk forklaringen om at han bruker det Når han mekker bil. Fikser riper og glass skader feks. Kjøpte den. Her om dagen fant jeg noen sprøyter og et lite gass med sterilt vann som han hadde gjemt. Fikk en dårlig magefølelse. Er det vanlig å bruke sterilt vann, evt til hva? Jeg vet det bruke til å tynne ut legemidler, men jeg må ha mer kunnskap om hva dette kan dreie seg om før jeg konfronterer han igjen.

Kvinne, 30 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Som du selv skriver så brukes sterilt vann som oppløsningsvæske og til fortynning av legemidler som skal injiseres inn i en blodåre. I og med at din samboer tidligere har hatt problemer med bruk av rusmidler er det helt naturlig at du blir urolig når du gjør et slikt funn. Vi råder deg til å ta dette opp med han helt åpent og hører hva han har å si. På vår hjemmeside finner du en guide for bekymringssamtale som kan være ok å se på før du snakker med han. Du er også velkommen til å ta kontakt med oss på telefon eller chat : 91508588 ( alle hverdager 11-18) for å snakke nærmere om situasjonen.