Lyst på alkohol hver dag

Jeg har lyst på alkohol hver dag, men drikker ikke hvre dag. Men den tanken på alkohol er minst like skremmende som å fysisk drikke. Jeg drikker 1-3 dager i uka, og ofte «gjemmer» jeg meg litt bort fra mine nærmeste. Det blir 1 flaske – noen ganger 2 vin og sovner alltid fort etter den. Jeg drar ikke på fest eller oppsøker steder som serverer, jeg drikker hjemme eller på hytta. Jeg blir ikke fyllesjuk, men ofte litt irritabel og sliten. Jeg begynner å anse meg selv som alkoholiker i tankesetter, selvom jeg ikke drikker hver dag. Jeg har alltid lyst på alkohol.

Kvinne, 50 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er bra at du setter ord på dette og at du ser drikkemønsteret ditt litt utenfra. Det at du problematiserer det, er i seg selv en god start og en forutsetning for å klare å endre det. At du alltid har lyst på alkohol, og tenker mye på det, kan tyde på at alkohol har for stor betydning i ditt liv. Det kanskje også er sånn at du bruker mye tid på å avstå fra alkohol, mye tankekraft på å ikke drikke, og mye planlegging rundt når du kan drikke neste gang? I så fall, er det forståelig at det er slitsomt og skremmende. Og det er også en god grunn for å endre det før det blir et større problem.
Det finnes ikke en god løsning eller ett enkelt godt råd for dette. Dette er mønstre som du gradvis har fått, og som kan ta tid å komme ut av. Men det er absolutt mulig, og noe du fint kan klare. Det enkleste er antagelig å la være å drikke overhodet, i hvert fall for en god stund. Det å være uten alkohol over tid, er den beste måten å dempe lysten på alkohol på. Et annet alternativ er at du går til legen og ber om hjelp til dette, og/eller at du får Antabus.
Vi kan dessuten anbefale deg boken Alkohol og moderasjon, en bok av professor og psykolog Fanny Duckert. Du kan leie den på de fleste bibliotek.