Kan jeg ta Tramagetic innimellom etter en fase med abstinenser?

Hei,
Jeg sliter med revmatiske smerter i muskler og ledd som tidvis er så sterke at jeg har fått utskrevet Tramagetic OD av legen, til å ta på veldig dårlige dager. Dette har fungert bra, tar disse så sjeldent som mulig, alt fra 0-4 i måneden, men er veldig greit å ta på veldig dårlige dager der jeg er avhengig av å fungere iht skole og jobb.
Derimot fikk jeg en nakkeprolaps i slutten av mars, og fikk utskrevet Tramagetic Retard 150mg til å ta morgen og kveld. Jeg ble til slutt innlagt på sykehus i noen dager pga andre komplikasjoner og ble vurdert til operasjon, men pga min unge alder ble jeg etter noen dager utskrevet for å se om smertene kunne gå over av seg selv. Jeg fikk resept og beskjed om å ta paracet x4, voltaren x3, tramagetic x2 og nozinan på natten for å hanskes med smertene og for å få sove. Fikk bare beskjed om å trappe ned så snart jeg følte dette var mulig, da Tramagetic ‘kan være avhengighetsskapende’. Jeg er redd for å bli avhengig, så jeg prøvde etterhvert å ikke ta Tramagetic på kvelden, som fungerte greit, og ga også noen forsøk på å ikke ta om morgenen for å slutte helt, men uten hell i starten. Derimot følte jeg etter 3 uker at smertene var roet ned såpass at jeg kunne overleve på paracet og voltaren, så jeg tok min siste Tramagetic en tirsdags morgen etter tre ukers bruk.
Dessverre merket jeg at jeg følte meg rar på onsdags-kvelden, da hadde jeg gått et døgn uten Tramagetic, med både tåring, nysing, rastløshes, frysing, uro og mye gjesping. Gjorde et google-søk og fant fort ut at dette var klassiske tegn på abstinenser. Fikk heller ikke sove de 3-4 første nettene etter dette, lå og svettet, frøs, hadde frysninger og vridde meg. Det var ganske ubehagelig, men jeg tok tiden til rådighet og ventet på det skulle gå over. Har derimot litt abstinenser enda, med høy grad av uro og tankekjør, og litt fysiske symptomer som nysing osv, men er mye bedre nå på min 7 dag uten Tramagetic. Har derimot ikke følt noen som helst trang til å ta mer Tramagetic, da denne ‘trangen’ er ikke-eksisterende når jeg ikke opplever sterke smerter. Var også redd for å forlenge abstinens-forløpet, så det var egentlig det siste som fristet.
Så til spørsmålet. Nå når jeg er en uke uten noe som helst for opiod, merker jeg at de gamle smertene har kommet tilbake, som så klart var mer eller mindre borte når jeg gikk på Tramagetic. Har hatt noen dårlige dager hvor jeg ellers ville ha vurdert å tatt en Tramagetic, men har vært ‘livredd’ for å forlenge ubehaget av abstinensene. Det jeg lurer på er da om jeg kan fortsette å ta en og annen Tramagetic innimellom slik jeg har blitt anbefalt av legen før, uten at dette skal gjøre at jeg kan oppleve fysiske abstinenser igjen? Og hvor lenge må jeg i så fall vente før dette er ‘trygt’? Som en tilleggsopplysning tar jeg aldri Tramagetic to dager på rad, og veldig sjelden mer enn én gang i uken.
Et tilleggsspørsmål, etter hva jeg har blitt fortalt og hørt synes jeg at det er overraskende hvor stor grad av abstinenser jeg opplevde etter bare 3 uker på Tramagetic, hvor jeg halvveis halverte dosen. Kan dette ellers tyde på at jeg har lett for å bli avhengig av slike opioder?
Har ikke snakket med legen om situasjonen, da jeg selv ikke har opplevd dette som særs dramatisk, og vil gjerne høre deres mening før jeg eventuelt må henvende meg til han. Beklager langt spørsmål, men følte for å formulere meg litt nøye. Tusen takk for svar!

Kvinne, 24 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke helsepersonell og kan ikke svare på spørsmål om medisinering. Men generelt sagt, er det mulig å ta denne type medikamenter innimellom uten å bli avhengig, selv etter en periode med daglig bruk og abstinenser ved seponering. Hvor lenge du bør vente før du begynner å ta Tramagetic igjen, bør du snakke med legen om, men som et minimum bør du vente til abstinensene er ferdig. Merk at toleransen din nå er på null igjen, så du bør være forsiktig med dosen. Snakk med legen din også om dette.
Det er ikke uvanlig å kjenne noen seponeringsymptomer etter daglig bruk over en periode. Det behøver ikke gå lang tid før det oppstår. Det er noe som skjer alle, og har med medikamentets egenskap å gjøre.