Jeg har vært under LAR i snart 5 år og som følge av det har jeg mistet halvparten av tenne, hva kan jeg gjøre?

Jeg har vært under LAR i snart 5.år og som følge av det har jeg misttet halvparten av tennene nede og trukket 3.tenner oppe.
Nå har jeg knekt min andre tann oppe og de begge to er stilt foran hjørnetanna på hver sin side, jeg er helt knust og aner ikke hva jeg kan ha krav på. De tennene sitter akkurat slik at siden jeg trakk min første tann oppe til høyre slitt med og spise på den siden, så når jeg knakk den andre i to deler på andre siden er jeg livredd for og ikke tørre noen gang og smile lenger, jeg er kun 31.år og dette knekker alt jeg har av selvtillit. Jeg fikk konstantert lungebetennelse for litt siden, så er også livredd for ikke og få hjelp.. hva kan jeg gjøre eller ikke gjøre ? Takker på forhånd for svar, hilsen en livredd ung kvinne.

Kvinne, 31 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Dårlig tannhelse og selvfølelse henger tett sammen og vi forstår at dette er vanskelig for deg.
Du nevner at du har vært under LAR i over 5 år. Du har rett til gratis tannbehandling når du har vært under LAR i 3 måneder eller mer, hvilket innebærer at du skal ha rett til gratis tannbehandling. Dette kan du søke om ved ditt lokale NAV-kontor. Ta gjerne kontakt med din veileder (om du har en) i NAV for å få hjelp til å fylle ut søknaden dersom du trenger hjelp til dette.
Retten faller bort når du ikke lenger er i LAR. Å ta imot tilbudet er frivillig. Ønsker du å gå til privat tannlege, må du betale behandlingen selv.
Du kan lese mer om hvem som dekker tannlegeregningen din her – under «Tannbehandling for andre grupper».