Jeg er på vei til å få et alkoholproblem, hva kan jeg gjøre med eller uten hjelp?

Heisan
Jeg føler jeg er på vei til å få et alkohol problem, har alltid siden jeg var 16 år likt å ruse meg på alkohol. Men som regel bare i helgene. Ettehvert som årene går øker jeg alkohol inntaket, idag kan eg drikke midt i uke dagene, så store mengder at jeg ikkje husker alt fra dagen før. Jeg kan om jeg vil være uten alkohol en ukes tid og lengre, men synest jeg har for mye alkohol inntak.
Hva kan jeg gjøre, med eller uten hjelp?

Mann, 55 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Så bra at du tar fatt i dette. Når alkoholinntaket øker er det veldig lurt å stoppe opp og gjøre noe med situasjonen . Og heldigvis er det absolutt en del ting man kan gjøre. En bra start er å kartlegge drikkemønsteret ditt. Audit er kartleggingsverktøy spesielt utviklet i forhold til dette. Easy change – Balance er et nettbasert selvhjelpsprogram som du også kan ha nytte av å bruke. Hvis du føler behov for å ta kontakt med det profesjonelle hjelpeapparatet kan du henvende deg til fastlegen din som vil kunne henvise deg til egnet tilbud. Men søker du hjelp for alkoholproblemer risikerer du å miste førerkortet for en periode.
Du kan finne mer informasjon om helsekrav til førerkort og rusmidler og førerkort i denne artikkelen på vår hjemmeside.