Hvordan måles THC-konsentrasjon i blodprøver?

Hvordan måles THC-konsentrasjonen vanligvis i blodprøver? Hvor stor er måleusikkerheten? Og er det BARE THC som måles, eller måles (f ex) THC-COOH i samme slengen?

Mann, 74 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
THC-COOH er det samme som THC-syre, og det er dette og ikke det aktive stoffet THC som måles i urinprøver. Når man tar blodprøver, er det som regel for å vite hvor påvirket personen er, og da er det mest hensiktsmessig å måle THC, selv om THC-syre har vesentlig lenger påvisningstid. Vi har ikke kjennskap til at det er vanlig å måle noe annet enn THC i blodprøver.
Dette er uansett et spørsmål som nok går litt utenfor vårt kompetanseområde. Vi anbefaler deg å kontakte for eksempel Fürst eller St. Olavs avdeling for klinisk farmakologi for mer informasjon.