Hvordan få barnevernet til å forstå at denne familien trenger hjelp?

Jeg kjenner en forelder som har store rusproblem og har hatt det i mange (titalls) år, dvs før vedkommende fikk barn. Under normale omstendigheter, kan jeg ikke tenke meg annet enn at barna hadde blitt tatt fra vedkommende. Problemet silk jeg ser det er at vedkommende jobber som lærer, har lang høyere utdannelse og kommer fra det jeg vil betegne som øvre middelklasse – vedkommende fremstår som velstelt, artikulert og er veldig kunnskapsrik og smart og har et stort nettverk som ser forbi rusbruken. Likevel er det ikke tvil om at vedkommendes problem med rus er omfattende og skadelig for barna. Vedkommende er utvilsomt sliten og i behov for hjelp. Det virker som at vedkommendes yrke bakgrunn og status gjør at barnevernet og omgivelsene ser forbi slike, spesielt virker det som om at folk som jobber med og er utdannet til å jobbe med barn ikke blir undersøkt like nøye som andre. Er en lærer, er en liksom godkjent som forelder.Hvordan kan jeg få barnevernet til å forstå at vedkommende familie trenger hjelp? Og at vedkommende mest sannsynlig ikke er en god lærer rusbruken og hvordan vedkommende forholder seg til egne barn, tatt i betrakting? Vedkommende har eneansvar for barna sine og røyker hasj nesten hver kveld, ofte flere ganger om dagen. Skolen (privat i Oslo) og barnevernet har blitt varslet, men vedkommende lærer og forelder er veldig god til å skjule misbruket.

Kvinne, 44 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi har nok ikke noen råd til hvordan du kan overbevise barnevernet om at denne familien trenger hjelp. Det du kan gjøre er å melde fra til barnevernet om det du ser. Det blir opp til barnevernet å vurdere bekymringen og eventuelt fatte vedtak. Dersom dette har blitt gjort, kan det hende at det har blitt iverksatt tiltak uten at dette innebærer omsorgsovertakelse. I så fall vil dette ikke være noe du nødvendigvis får vite om  – den som melder har ikke noen rett til å få innsikt i dette. Omsorgsovertakelse er gjerne siste virkemiddel til barnevernet – barnevernet har mange andre måter å jobbe med familier på.