Hvor lang tid vil det ta før PEth -prøven synker ?

Hei. På slik peth prøve som viser 0,43 etter noen dager etter siste inntak av promille, hvor lang tid kan enn regne med føre den vil begynne å synke etter siste gang en drakk?

Mann, 40 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Generelt vil PEth-prøver kunne avdekke alkoholbruk så lenge som 4-6 uker bakover i tid.  Påvisningstider vil  kunne variere noe fra person til person. Hos personer med et høyt alkoholforbruk vil PEth-verdien vanligvis halveres hver 3. – 5. dag etter avsluttet drikking, men den individuelle variasjonen i halveringstid kan være stor og halveringstiden kan være lengre slik at nivået av PEth i blodet synker saktere.
Vi anbefaler at du leser mer om PEth-prøver på Fürst og St. Olavs hospitals ine hjemmesider.