Hvor lang tid kan man gå på dette før man blir avhengig?

Har gått på pinex forte i 12 år ,nobligan 7 år, stilnoct i 7 år og vival i 6 år. Etter 28 operasjoner. For bl.a skulder ut av ledd ,2 knuste knær etter fall på 10 meter + operasjonen etter knust håndledd. Hvor lenge kan man gå på dette før man evt må trappes ned,da avhengigheten tar overhånd? Skal man trappes ned etterhvert?
Bekymret,da jeg får 100 pinex forte i mnd +nobligan ++.
Håper dere har svar

Mann, 55 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Alle medikamentene du nevner er vanedannende og krever en gradvis seponering dersom du skal slutte. Det tar forholdsvis kort tid før kroppen tilvennes samtlige medikamenter – uker eller måneder – noe som vil føre til ubehag (abstinens) ved fravær av inntak.
Siden du har gått på medikamentene lenge, og går på flere medikamenter samtidig, er det viktig at dette gjøres i samråd med lege. På denne måten kan du få hjelp til hva du skal trappes ned først og hvor lang tid du behøver på å trappe ned.