Hva skjer om jeg tar dette?

Hei. Hva skjer dersom man tar 3 paralgin forte tabletter og 6 paracetamol på en gang og i tilleg drikker 500 ml cider som er på 0.7 vol? Hva kan konsekvensene bli, hvor lenge etter inntak merker man noe, kan man bli bevisstløs eller bli vanskelig å vekke eller hva er greia?

Kvinne, 20 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
En bør unngå å ta denne type medikamenter og alkohol samtidig, da dette kan ha uheldige konsekvenser. Medikamenter skal brukes slik det er angitt på pakningsvedlegget eller slik legen har forordnet.
Vi ikke svare deg på hva slags konsekvenser det kan ha for deg, fordi det er individuelt, og fordi vi ikke ønsker å bidra til at du forsøker det.
Vi vet ikke hvorfor du spør oss om dette, men hvis du har det vanskelig og tenker på å ta livet ditt, er det viktig at du sier det til noen. Har du noen foreldre eller foresatte du kan snakke med? Eller noen andre i familien? Du kan også snakke med Helsestasjon for ungdom, lege eller en lærer. De kan hjelpe deg.
Er du akutt bekymret etter inntak av medikamenter eller annet, ta kontakt med Giftinformasjonen.