Hva skjer om en som ikke har ADHD tar Concerta.

Hei. Fikk spørsmål om å ta ADHD tabelett. Hva skjer om en ikke ADHD paisent tar concerta 27mg. Hva er virkning og bivirkning av dette? Hvor lang tid tar det før virkningen settes inn? Har det egt funksjon for ADHD pasienter?

Mann, 15 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Å ta medisiner som ikke er utskrevet av lege er ikke å anbefale.
Concerta er en medisin som brukes av folk som har diagnosen ADHD. Medisinen inneholder Metylfenidat, som er et stoff som er beslektet med amfetamin.
Om man er genetisk disponert for hjertefeil kan Metylfenidat være farlig å bruke. Man tar vanligvis elektrokardiogram (EKG) av mennesker som skal starte på disse medisinene. Dette for å undersøke hjertet og forebygge eventuelle skader som følge av medisinene. Dette får du naturligvis ikke gjort om du tar medisinene illegalt.
Ritalin og Concerta kan gi en rekke kortidsvirkninger.  Psykiske lidelser, angst, depresjon, psykose, mani, vrangforestillinger, irritabilitet, mangel på spontanitet og tilbaketrukkethet er eksempler på dette. De aller færreste får alvorlige bivirkninger, men det kan altså skje. Det er derimot ikke uvanlig å få noe forhøyet angstfølelse, høy puls, tørr munn og en apatifølelse. Magesmerter og søvnproblemer kan også oppstå.