Har over flere år misbrukt hasj, alkohol, benzo og MDMA

Hei! har over flere år misbrukt hasj, alkohol og benzo. Siste 6 mnd har jeg også eksperimentert med mdma. Etter en skikkelig uheldig episode med for mye alkohol og mdma så lurer jeg egentlig på om jeg kommer til å bli normal igjen? Jeg er usikker på om dette dreier seg om depresjon eller en faktisk hjerneskade!? Og hvilke tips har dere for å forbedre den kognitive Evnen?

Mann, 20 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig for oss å si noe om din situasjon, fordi vi vet ikke nok om den. Men vi kan si noe generelt.
Omfattende bruk av rusmidler kan føre til svekkelse av enkelte funksjoner, for eksempel kognitive, i tillegg til fysisk belastning. Fordi hjernen ikke er ferdig utviklet før ved 25 års alder, er det ekstra risikabelt å ruse seg for ungdom.
Dersom du over mange år har rusa deg mye, kan det også være at du har gått glipp av naturlig modning gjennom for eksempel skolegang, relasjoner, og håndtering av følelser – fordi rusen har vært det eneste som har vært i fokus. Sånn sett kan de som har rusproblemer også «henge litt etter».
Du har nok ikke fått en hjerneskade av dette, med det er lurt å slutte å ruse deg. De aller fleste blir seg selv igjen etter perioder med utstrakt rusbruk. Men det er viktig å slutte så fort som mulig.
Depresjon er noe du kan behandle og bli kvitt, dette kan du få hjelp til om du går til lege og ber om psykolog.
Når det gjelder å trene opp den kognitive evnen, er ikke dette vårt felt. Det kan du nok finne informasjon om på nettet.