Har dere kilder som viser de negative effektene av cannabis?

Hei. I løpet av det siste året har jeg tatt i bruk det illegale rusmidlet cannabis. Med tanke på dette har det bygget seg opp en del spørsmål rundt dette. Personelig er jeg en veldig nysgjerrig person. noe som fører til at jeg søker meg opp på ting jeg er interessert i, i dette tilfellet cannabis.
Det siste tiåret har flere land valgt å avkriminalisere bruk og besittelse av cannabis. Sånn jeg ser det, kommer Norge til å være en av de tregeste landene til å følge på. Lest meg opp på historien rundt kriminaliseringen verden rundt. Altså et resultat av at USA var redde for at folk fra andre land som skulle bosette seg der, skulle «dope ned» og ha sex med de amerikanske kvinnene. En propaganda som gikk verden rundt. Noe som har visst seg i ettertid å være fullstendig feil. Ettersom nyere forsking viser til mange positive sider med cannabis i tillegg til de medisinske.
Spørsmålet er vel om dere har noen gode kilder, som viser til de ulike negative effektene cannabis kan ha mot barn og unge. Siden det blir sagt at det og det kan skje, men skulle likt å se forskingen bak dette. Om det hadde vært en risiko, hvorfor lovlig i andre land? Regelverket rundt rus i Norge gir lite mening. Årsaken til at alkohol er lovlig er rett og slett på grunn av tradisjoner, ikke hvor skadelig det er. For om man skulle sett på skaderisikoen burde alkohol og f.eks. sukker hver forbudt.
Personlig har jeg en del erfaring selv. Jeg vil påstå at cannabis har formet personen jeg er i dag. Jeg er en idrettsutdøver og gjør det bra på skolen. Under påvirkning av cannabis merker jeg at jeg er en del mer kreativ og det stormer inn med ulike tanker. Vil si cannabis har gjort meg mer moden og ikke minst reflektert. Se ulike sider av en sak og bare se på alt på en dypere måte.
Hva har dere å si om alt dette? Merket jeg må over på engelske kilder for å finne svar på spørsmålene mine, men mye av forskingen som er skrevet på engelsk har ofte for vanskelig språk for at jeg kan dra noe nytte ut av det.
Takk for med, vennlig hilsen fyr på 16

Mann, 16 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Takk for innspill. Vi har ikke så mye å si om hva vi mener om at hvorfor cannabis er ulovlig, rett og slett fordi vi er en politisk nøytral tjeneste.
Angående det at du opplever mye positivt med å bruke cannabis, skal vi heller ikke argumentere mot det, dette er dine erfaringer, og vi kan ikke påstå noe annet.
Du lurer på om vi har noen kilder der det påstås at cannabis har visse negative skadevirkninger. Det finnes veldig mye forskning på cannabis. Noe er vanskelig å konkludere med, andre ting er blitt mer eller mindre konkludert med. Det meste av forskningen er på engelsk, men her er noe som er på norsk eller dansk:
Her er et foredrag om mulige skadevirkninger av cannabis, på norsk, av den norske rusmiddelforskeren Jørgen Bramness. Han har også vært med på å skrive en bok, som kom ut i ny utgave i 2019: Cannabisboka. Den er på norsk, ganske lettlest og går gjennom mye forskning på feltet.
Det er også fastslått at alle type rusmidler, også cannabis, kan være mer skadelig for ungdom enn for voksne. Dette har med hjernens utvikling å gjøre – den er ikke ferdig utviklet før man er rundt 25 år. Du kan lese mer om dette her.
Her er en dansk rapport som tematisk tar for seg ulike potensielle skadevirkninger.
Du skriver at du tror Norge kommer til å være et av de tregeste lendene til å følge opp en avkriminalisering av cannabis. Det kan vise seg å være feil, og at Norge tvert i mot kan bli det første i Skandinavia som formelt avkriminaliserer bruk og besittelse av mindre mengder cannabis (og andre illegale rusmidler).  Rusreformen er på høring i stortinget, med svarfrist 15.05.2020 (ikke iberegnet koronakrisen). Et resultat av rusreformen kan bli at bruk og besittelse av mindre mengder narkotika ikke blir straffet med bøter, men heller møtes med tilbud om hjelp.