Hei gått på subutex i 10 år å er lei av å bruke alle penger jeg har på dette
Hørt at abstinenser kan vare opp til en uke
Har ikke injesert det
Lurer bare på om en bare blir syk eller kan det være farlig å stoppe på?

Mann, 37 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Da du nevner at du har gått på Subutex over 10 år er det sannsynlig at du vil komme til å bli abstinent dersom du slutter å ta dette. Den vanligste måten å slutte med Subutex, er å få satt i gang en nedtrappingsplan i samråd med en lege, for eksempel en LAR-lege.
Subutex inneholder virkestoffet buprenorfin, som er et opioid. Det er individuelle forskjeller på hvilke abstinenssymptomer man får, men de vanligste er utmattelse, frysninger, kramper, diaré, forkjølelsessymptomer, problemer med søvn, nedstemthet og angst. De fysiske abstinenssymptomene er vanligvis noe mildere på subutex enn på f. eks. heroin og metadon.
Å slutte helt med subutex krever god motivasjon, planlegging, tid, ettervern og trygge rammer. Som sagt bør det helst skje på en avgiftningsavdeling med medisinsk oppfølging.