Foreldrene til en venninne av min datter har begynt å ruse seg

Jeg mistenker at foreldrene til en venninne av min datter har begynt å ruse seg. Vi har hatt mye kontakt et de tre siste årene, og jeg har mistenkt at det har vært rus i historien til foreldrene. Frem til de fire siste ukene har jeg tenkt at de har klart å legge det bak seg. Barnet virker trygg, har rene klær og har et stabilt og godt humør. Foreldrene har virket veldig omsorgsfulle og som gode, trygge foreldre. De siste ukene har han vært mye hos oss, og vi har ikke sett foreldrene. Kontakt med de har vært via sms, men da jeg så moren for noen dager siden virket hun ruset. Barnet har spist hos oss stort sett hver dag de to siste ukene, og foreldrene har ikke spurt etter henne en eneste gang. noen ganger når vi følger henne hjem er det ingen som åpner, og da blir hun hos oss til det er langt over leggetid. Vi er veldig glade i denne jenta, og har lyst til å hjelpe slik at hun er trygg, og slik at foreldrene får den hjelpen de trenger. MÅ vi gå til barnevernet, eller kan vi dele bekymringen med de og prøve å hjelpe de uten å koble inn barnevernet?

Kvinne, 42 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er bra at dere bryr dere og ønsker å hjelpe. Dere skriver ikke noe om alderen til barnet, men kan det være at det går an å ta en prat med barnet først? Det kan hende dere får noen svar og en god samtale der. Vær obs på at barn som lever under omsorgssvikt ofte har et behov for å beskytte sine foreldre, så det er ikke sikkert det kommer noen innrømmelser. Men å vise at dere ser henne, og at dere er der for henne, er viktig.
Generelt sett, så kan vi si at dersom det er rusproblemer inne i bildet, skal det som regel mer til enn en bekymringssamtale for å endre på dette. Om foreldrene har problemer med rus i den grad at det går ut over deres evne til å ta vare på sitt barn, trenger de profesjonell hjelp. Kan du stole på at de gjør noe med problemet, dersom de sier at de skal det? Hvordan skal du kontrollere dette i så fall? Dette er spørsmål som kan være viktig å tenke gjennom. Du tar på deg et enormt ansvar om du vet at det foregår omsorgssvikt og ikke melder fra.
Som du forstår, tenker vi at dersom du har en mistanke om rus og omsorgssvikt, bør familien få hjelp. Barnevernet kan hjelpe de i denne situasjonen. Men det behøver ikke å bety at du ikke kan ta en prat med foreldrene også, og vise bekymring og omsorg.
Ikke minst, er det viktig å vise omsorg og trygghet til barnet, og det virker det som om du allerede gjør. Å vise at du ser at barnet har det vanskelig, kan bety mye for henne. Å være en trygg plass, kan være avgjørende. At familien får hjelp, kan være livsviktig.