Ettervirkning av MDMA?

Hei, jeg tok molly for om lag 5 dager siden, en dose på sirka 0.22. Merket ingenting spesielt dagen etter, va nærmest i godt humør. Men etter hvert har jeg merket en liten følelse, spesielt når jeg reise hjem alene fra det stedet jeg hadde tatt det. Det var en følelse mot spesifikke steder jeg har kjennskap til eller følelser til, som for eksempel stede jeg bodde, eller stede jeg studerer. Den følelsen jeg har knyttet til disse stedene kjenner jeg på en måte ikke på lenger. Lest litt om hvordan nedturen fra molly kan være fulgt med tristhet og depresive tanker. Tingen her er at det ikke er direkte depresive tanker, men en følelse og holdning jeg har til forskjellige steder som har forsvunnet, som for meg resulterer i da noe forferdeli tragsik, ettersom jeg føler som jeg kunne dratt til huset jeg vokset opp i og følt ingenting form for sentimentalitet. Jeg kom også hjem til byen jeg bodde i før jeg flyttet, og alt av følelser og relasjoner var forsvunnet til dette stedet, der det jeg har opplevd de siste dagene her har vært selve ryggmargen for følelser og forbindelser jeg har hatt for byen, der for en uke siden denne følelsen var basert på mange år med opplevelser og tanker. Det er litt vanskelig å forklare, men er dette noe som eventuelt har gått igjen, eller kan tenkes som en mangel på det stoffe som blir produsert under rusen av MDMA? Syns bare dette er et ekstremt dystert syn på omgivelsene rundt meg og håper det skal ta slutt som fort som mulig. Tok ikke en stor dose heller, men tok bitte litt rester dagen etter, men var svært lite, så syns det er rart jeg sitter igjen med disse rare følelsene så lenge etter. Og til selve stedet jeg tok dette i føler jeg ingenting annet enn forakt mot, der jeg før vil si jeg elsket stedet. Vil bare høre hva dere har å si om det?

Mann, 20 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Vi synes det høres ut som om følelsene dine til spesifikke ting og steder har blitt avflatet. Det kan godt stemme med en slags nedstemthet, som mange opplever ved nedturen etter MDMA. Om det kom rett etter du hadde tatt MDMA, er det ganske sannsynlig at det er årsaken.
Ved bruk av MDMA skiller kroppen ut store deler av serotoninlagrene, noe som fører til at du får et underskudd av serotonin etter bruk. I tillegg blir serotoninreseptorene overbelastet og midlertidig deaktivert. Hvor lang tid det tar før «systemet» er i balanse igjen varierer en del fra person til person, og fra gang til gang.  Noen kan føle seg helt normale igjen 24-48 timer etter inntak, for andre kan det ta en ukes tid. Etter en vanlig dose kan det ta ca. 3-4 uker før serotoninnivået er slik det var før bruk, men som regel vil det ikke være noen merkbare effekter etter 2-8 dager.
Du tok en dose på 0.22 gram, det vil si 220 mg. Det er en for stor dose. Du bør ikke ta mer enn 120 mg, en førstegangsdose bør ikke overstige 70 mg. Jo høyere dose, jo større risiko for overdose, ubehageligheter og negative bivirkninger.