Er pappa alkoholiker?

For noen år siden hadde faren min mange problemer med seg selv. Han håndterte problemene med alkohol. Han har i tillegg slitt med dårlig psykisk helse fra tidlig alder og finner på å isolere seg selv i flere dager og noen ganger uker. Uansett, for noen år siden hadde han drukket en dag og måtte kjøre en plass. Han er yrkessjåfør så han tenkte selvfølgelig at han ville klare å kjøre med promille. Han endte i grøfta og ville ikke at noen skulle finne han som full så han begynte å sjangle hjem igjen. Han var veldig full og noen hundre meter hjemmefra falt han i grøfta. Han mistet lappen da i to år. Etter at han mistet lappen begynte isoleringa hans veldig ofte, men jeg visste ikke noe om det da, mamma lot meg ikke dra til han da. Nytt årsaften det samme året som han hadde kjørt utfor, hadde han drukket. Han klarte ikke å fokusere når han skulle tenne noen fyrverkeri og de endte med å skyte mot folkemengden. Samme kveld drakk han mer, hele natta og mye. Han skulte det, men jeg tok han på fersk gjerning flere ganger den natta og turte ikke å sove. Når han endelig la seg, kjempefull ringte jeg mamma og hun kom å hentet meg og luftet at pappa var full. Etter det hadde han flere isoleringsfaser hvor han stengte seg inne og drakk mye i skjul. Jeg visste om drikkinga hans og turte ikke lengere å være hos han. Han prøvde flere ganger i året å be om unnskyldning og sa at han ikke skulle drikke mer, timer senere var han full. Han drakk hver dag. Han hadde jo ikke jobbet siden han mistet lappen så han kunne drikke hver dag. Det tok 2,5 år før jeg turte å være hos han igjen, men jeg måtte være sikker på at bestefar var i kjelleren, han er kristen og drakk/drikker aldri. Når han fikk lappen tilbake og kunne jobbe ble jeg mer trygg på han, men så isoleringene fortsatte og han drakk veldig mye fortsatt. Var han en alkoholiker? Eller er det bare alkoholmisbruk? Kanskje er det det samme?
Han har ødelagt synet mitt på hvordan fedre skal være og jeg blir alltid sjokkert av gode fedre. Er jeg ødelagt?
Alt jeg ser når jeg ser på pappa er da han sjanglet over gulvet på vei til soverommet hans. Han har veldig mye skjelvinger i hendene når han holder noe med hendene. Skyldes det av alkoholen? Han hadde det ikke før den ekstreme drikkingen hans skjedde.

Kvinne, 16 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Det høres ut som om faren din har hatt en del utfordringer, og det høres også ut som om alt dette har vært veldig utfordrende for deg opp igjennom årene – noe som også er veldig naturlig. Du har spørsmål om både han og deg selv, så vi skriver først litt om hans situasjon, før vi svarer på spørsmålene som handler mer om deg direkte.
Du spør om han er alkoholiker, alkoholmisbruker eller noe annet. I medisinen bruker man diagnoser som «avhengighetssyndrom» og «skadelig bruk». Dette er diagnoser som stilles av helsepersonell, hvor diagnosen kan stilles dersom pasienten oppfyller et visst antall kriterier. Disse kriteriene handler f.eks. om bruksmønster, helseskader, kontrolltap og lignende. Dersom faren din ikke har fått noen slik diagnose, kan det likevel godt hende at han hadde fått den dersom han hadde blitt utredet for det. Uansett er det kanskje like greit å bruke mer «folkelige» begreper som «periodedranker», eller simpelthen å si at han har et problematisk forhold til alkohol – noe han jo har, ettersom alkoholen har forårsaket flere problemer for ham.
Det at han i utgangspunktet har slitt med psykiske vansker, gjør jo også bildet litt mer sammensatt. I mange tilfeller ser man at psykiske vansker vil kunne øke risikoen for å utvikle et problematisk forbruk av rusmidler. Nå vet ikke vi om han har hatt noen oppfølging for sine psykiske vansker og/eller alkoholbruken, men dersom han ikke har det, håper vi at han er åpen for å ta imot dette i fremtiden, for å bearbeide problemene sine på en bedre måte. Dette er i så fall noe han selv må være innstilt på å gjøre, dersom det skal skje.
For øvrig er det flere ulike ting som kan forårsake skjelving på hendene, men et høyt alkoholforbruk er absolutt en mulig årsak der.
Så, over til spørsmålene som gjelder deg. Du spør om han har ødelagt deg og ditt syn på hva en god far er. «Ødelagt» er jo et ganske sterkt ord – det er veldig naturlig at alle disse opplevelsene har preget deg negativt, men vi tenker at du kan ha god nytte av å bearbeide alle vanskelige tanker og følelser i samråd med noen som er profesjonelle. Fortiden får du jo ikke gjort noe med dessverre, men det er mulig å jobbe med hvordan fortiden skal prege deg i nåtiden og fremtiden. Om du ikke har noen du snakker med, anbefaler vi at du kontakter en Helsestasjon for ungdom eller fastlegen din, og forklarer hvordan du har det. Der vil du forhåpentligvis kunne finne en god samtalepartner. Et annet godt tilbud er bruker- og interesseorganisasjonen Barn av rusmisbrukere, som er et fellesskap av og for personer med en forelder eller foreldre med rusproblemer.
Du er selvfølgelig også velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat om du vil snakke nærmere om dette. Se gjerne også vår guide Jeg er barnet til en som ruser seg.