Er det mulig å få hjelp uten å risikere å miste barn, førekort og jobb?

Hei,
Min mann drikker. Han drikker nesten hver dag etter jobb. I ukedagene så klarer han stort sett å begrense seg til 2-3 halvlitere, i helgene blir det kanskje 4-6. Han blir sjelden full i ukedagene, og i helgene blir han som regel småfull. Har han hatt en dårlig dag på jobb, blir han svært negativ, irritert og sint for alt. Dette går utover stemningen hjemme, og jeg føler jeg alltid er på tå hev for å unngå hans temperament. Alkoholen hjelper på humøret. Vi har hatt flere samtaler om hans rusmisbruk, som gjør at han begrenser seg. Men noen ganger klarer han ikke å holde igjen, og blir altfor full. Vi har barn mellom 8 og 15 år, og de er våkne når han er full. Dette er svært vanskelig, for han blir litt bedreviter når han drikker og veldig dårlig far. I tillegg lukter han øl og har ustø gange. Jeg har aldri sagt til barna at han sliter med alkohol, og prøver å late som ingenting. Jeg vet at dette er feil, men er redd for at de skal si noe til skolen, som tar kontakt med barnevernet. Han vil slutte, men tør ikke å gå til legen i frykt for å miste førerkort, som igjen gjør at han mister jobben. Og jeg tør heller ikke i frykt for å miste barna. Han sliter psykisk og rusen har vel alltid vært for å overleve. Uten den, orker han ikke å leve. Jeg føler meg helt i villrede; jeg vil beskytte barna mine, men vil og hjelpe mannen min. I tillegg vil jeg være åpen og ærlig til alle rundt oss, for jeg er sliten og lei av alle løgnene jeg hele tiden må styre med pga dette. Er det mulig å få hjelp noen steder uten å risikere å miste barn, førerkort og jobb?

Kvinne, 38 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Dette er er en vanskelig situasjon for både deg og resten av familien. Det er dessverre vanskelig å få hjelp uten å involvere offentlige instanser. Du skriver at mannen din er en dårlig far og det er bekymringsfullt. Barna er begge i en sårbar alder og trenger støtte og omsorg fra sine foreldre. Om barnevernet ble involvert så ville nok ikke det bety at du «mister barna», barnevernet ville først og fremst tilbød hjelp til dere og til barna. Det ville nok også bety en grad av kontroll og det spørs om ikke det er nødvendig slik situasjonen er. Din mann kan kontakte AA uten å involvere helsevesenet. Easy Change – Balance er et nettbasert selvhjelpsprogram som han også kan ha nytte av. Det er veldig bra at du tar fatt i dette. Da du står opp i mange dilemmaer kan det være bra for deg å snakke nærmere med noen om situasjonen. Veiledningssenteret i Rogaland er et bra sted å henvende seg. Du er også velkommen til å kontakte oss på telefon 91508588 eller chat ( alle hverdager 11-18.)