Er det lov å bestille kosttilskudd med melatonin og hemp?

Hei! Jeg lurer på om det er ulovlig å bestille kosttilskudd som inneholder 5mg melanontin og 25 mg hemp extract til Norge? Det er THC fritt, og hjelper med angst og søvn.
Jeg har hørt noe om at begge er blitt lovlig i Norge, men tør ikke bestille før jeg fr et svar.
Hva er det verste som kan skje om jeg bestiller?

Kvinne, 26 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Dette er ikke tillatt å bestille til Norge – ikke nødvendigvis på grunn av virkestoffene i seg selv, men fordi det generelt ikke er tillatt å bestille legemidler til Norge via post overhodet. Dette gjelder både reseptfrie og reseptpliktige legemidler. Melatonin er klassifisert som et legemiddel, og følgelig vil dette kosttilskuddet også falle innunder denne lovgivningen. Du kan lese mer om dette lovverket på hjemmesidene til Statens Legemiddelverk.
Du kan riktignok få dette (eller et lignende legemiddel) skrevet ut på resept, dersom legen din mener du har nytte av slik behandling.