Er det ADHD eller oppveksten min som gjør at jeg ikke liker alkoholrusen?

Hei!
Jeg har et spørsmål om alkohol. Jeg har vokst opp i et hjem og et miljø rundt meg med en tydelig avholdskultur (en religiøs familie altså)
Jeg begynte å studere for fire år siden, og da starta jo fadderuka, og da er det jo fokus på alkohol. Dette var ikke noe som stoppa meg, jeg var med på fadderuka, og fester arrangert gjennom klassa etter det. Da drakk jeg ikke, og sto for det og syns det var greit. Etterhvert har jeg begynt å drikke, og det var for tre år siden jeg smakte alkohol for første gang. Det som jeg lurer på er effekten. Jeg har aldri hatt spesiell positiv opplevelse med alkohol. Ofte jeg blir mer engstelig og overtenkende, mer inni meg selv, vil sitte i et eget hjørne og vil være for meg selv. Det er sånn det har vært de fleste gangene jeg har drukket.
For et halvt år siden fikk jeg diagnosen ADHD: uoppmerksom type, og jeg har begynt å gå på medisiner.
Så mitt spørsmål: kan grunnen til at jeg ikke liker virkningen til alkohol være på grunn av diagnosen min? Jeg har jo behov for noe som «vekker» meg opp, og der får jeg god utbytte av medisinen som jeg går på. Alkohol er jo noe demper ned hjernen, og når jeg har ADHD er jo kanskje ikke det det beste?
Hva tenker dere, kan det være på grunn av diagnosen, eller kanskje min oppvekst? At jeg ikke nyter alkohol på grunn av en slags forutinntatt mening fra meg i fra barndommen?

Mann, 24 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det er ikke noen sammenheng mellom ADHD og det å ikke like alkoholrusen. Det å ikke like alkoholrus eller rus generelt er nok mer eller mindre individuelt. En helhetlig forklaring på hvorfor det er sånn for noen, og hvorfor det er sånn for deg, er nok vanskelig å finne. Oppvekst kan absolutt ha mye å si for hvordan du forholder deg til alkohol og hvordan du opplever rusen. Så det er ikke utenkelig at det har gjort noe med ditt forhold til det. Rus er dessuten ikke kun en kjemisk reaksjon – forventninger til rusen og din personlighet har også noe å si for hvordan du opplever det. Noen liker for eksempel ikke følelsen av å miste kontroll, og da kan det å være ruset oppleves negativt.