En i min slekt sliter med alkoholmisbruk. Vedkommende har gjemt alkohol i alle krinker og kroker i hele huset sitt, og innrømmer selv at problemet er tilstede. H*N sier selv at at det er et problem, og har vært i kontakt med diverse støtteapparat, men det ser ikke ut til at noe av dette funker..
Det er veldig enkelt å se vekk i fra problemet (På en måte) Siden det ikke rammer vår «Familie» men samtidig så er det grusomt tungt å snakke med slektningene dette gjelder angående problemet, det er ikke greit å se at noen i nær slekt sliter med dette, tenker hovedsaklig på familien til vedkommende….
Siden det ikke tyder på at de støtteapparatene som har blitt prøvd, har noen effekt. Så håper jeg at jeg kanskje kan få noen råd her….for hvis dette forsetter så har jeg en mistanke om at vedkommende sitt problem kan føre til at H*N kan miste kjæresten sin…dessuten så har jeg vært i kontakt med ungene til vedkommende, og de sier at i «Worst-case Scenario» så kan de finne på og prøve *Gi faen* Taktikken. Jeg ser ikke for meg at dette har noen effekt, med mindre vedkommende kanskje innser under «Gi Faen» Taktikken at H*N faktisk har noe å tape.
Har googlet og søkt MYE på dette, og de fleste svarene jeg ser er «Ta kontakt med Fastlegen, og støtteapparat». Håper jeg kanskje kan få noen tips her (Fasit på dette finnes vel ikke) som kanskje kan hjelpe vedkommende.

Kvinne, 24 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at det er vanskelig å være vitne til at noen har et alkoholproblem som hen ikke klarer å gjøre noe med. Det å bry seg om andre, er en god egenskap.
Grunnen til at du stort sett leser «oppsøk fastlege» og «oppsøk støtteapparatet» når du googler, er nok fordi det å ha et avhengighetsproblem er svært komplekst, og har ingen enkle svar eller løsninger. Dersom hen skal slutte, må hen ha en viss grad av motivasjon og vilje til å slutte, og kanskje også hjelp til å slutte. Dessverre er det ikke så mye de rundt får gjort før den som har problemet selv ønsker å gjøre noe med det – og gjør ordentlige forsøk på det. Du skriver at hen har vært i kontakt med diverse støtteapparat. Det kreves som regel en del tid for å få kontroll på alkoholproblemer, gjerne måneder og år. Mange opplever også tilbakefall før de klarer å forbli edru.
Dersom hen ønsker å slutte å drikke, og søke hjelp, er det viktig med støtte fra de rundt. Støtte og motivasjon til å forbli i behandling, og støtte i form av alkoholfrie samtaler, aktiviteter og omgangskrets. Frem til da, er det viktig for de pårørende å finne måter å leve på som i minst mulig grad preges av vedkommendes drikking. Å ha et godt liv uavhengig av hvor mye hen drikker, bør være i fokus. For mange betyr det å sette grenser for seg selv, slippe å forsøke å ha kontroll eller å hjelpe, og ha fokus på seg selv – sagt på en annen måte, gi litt mer «faen».
Det vi kan anbefale, er at de nærmeste pårørende får hjelp til seg selv – gjennom et pårørendetilbud, f.eks. Veiledningssenteret for pårørende.