Eksmann som drikker og har vår sønn 50 %

Min eksmann og jeg har felles ansvar får vår sønn på 12 år. Han fortalte meg at faren er rar pga at han drikker. Vi har tatt samtalen med min eksmann og han har til dels innrømmet at han til tider sliter. Han vet han må få ekstern hjelp til sine problemer for å få ha vår sønn 50% som tidligere. Han sier han nå begynte i terapi hos psykolog samt at han har fått skrevet ut Antabus. Jeg stoler dessverre ikke på han og lurer på hvilke rettigheter jeg har for å få bevis på at han virkelig er i behandling. På forhånd takk.

Kvinne, 45 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Dette er noe dere bør få bistand av familievernkontoret eller barnevernet for. Familievernkontoret kan hjelpe dere å kommunisere og eventuelt dere imellom bli enige om en løsning, for eksempel at du får innsyn i urinprøver eller/og at han går i terapi.
Barnevernet kan hjelpe deg med samarbeid med barnefar og eventuelt stille visse krav til ham. Dersom hans terapi hos psykologen handler om rus, så skal barnevernet informeres om dette (av psykologen). Spør barnevernet om de har fått noen slik melding.
Du kan ta kontakt med familievernkontoret og barnevernet og høre hva de kan tilby deg.