Eg har alkoholproblem. Hver gang det byr seg ein anledning til drikking i helgene benytter eg meg av det. Eg er på jobb i ukene og ingen problem da, men nor helgen nærmer seg bruker eg alltid ein unnskyldning til og gå i garasjen og drikker, og det kommer alltid noko venner på besøk som holder meg med selskap.
Dette er vont for familien min, og dei er på vei ut av livet mitt no.
Eg føler eg berre møter motgang av familien, eg innrømmer att eg har eit problem og får berre negativt tilbake. Eg vill ha hjelp til og slutte med dette,hvordan?????????????

Mann, 46 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er bra du ønsker å slutte å drikke når du kjenner at det er vanskelig å la være og at det går ut over andre enn deg. Vi kan ikke vite helt hvorfor du møter motgang og negativitet fra familien, vi kjenner ikke din og deres situasjon. Men kan det være at de ønsker at du skal ta et aktivt grep i å slutte? Det å innrømme et problem er både viktig og modig, men dersom du ikke forsøker å gjøre noe med det, er det kanskje vanskelig for de å se at innrømmelsen har noe hensikt. Derfor er det bra at du nå tar initiativ og spør oss om hva du konkret kan gjøre for å få hjelp. Det du bør gjøre, er å bestille time hos fastlegen din, slik at dere kan snakke sammen om veien videre, og legen kan henvise deg til egnet tiltak. Det kan også være at du og din familie har nytte av å snakke med familievernkontoret.
Ta gjerne kontakt med oss dersom du ønsker å snakke mer om din situasjon. Vi har åpent hverdager 11-18.