Datter som ruser seg

Hei, bekymring mor, her like før påske fikk jeg vite at min datter på 20 åring. Har kommet miljø rus og fest. Jeg har hatt store problemer med henne, hun har vært agersiv, har kutta seg. Jeg og hennes stefar har prøvd å hjelpe henne, vi vært på apup. Vi har vært gjennom barnevern og hun har vært på frivillig fosterhjem. Som hun ikke var fornøyd med, de har vært supre som prøvde å hjelpe henne.
Hun fikk lærlingsplass, jobbet godt noen måneder . Plutselig reiste hun til sin far og bodde der noen måneder . Kom tilbake hjem, for hun trives ikke. Fikk tilbake lærlingsplassen, fant ny hybel. Etter noen måneder, hadde hun bare reist uten og sier fra til noen, opp til sin far. Sånn har det vært en stund. Til slutt måtte jeg sette ned beina dette gikk ikke lenger å reise fram og tilbake. Så hun fant en hybel som nav betalt for henne, bodde der en måned, så hadde hun reist til sin far. Der fikk hun fast jobb. Med så ringer til meg, hun er på vei ned, å besøke sine venner. Jeg gir hun klar beskjed hun ikke kan flytte inn hit. Hun må snu å være der hun er, komme på jobben sin. Det ville hun ikke gjøre, hun bestemte over sitt liv.
Nå er hun inne i dette miljøet.
Hva gjør jeg? Skal jeg ringe til politi, bekymringsmelding , hva kan de gjøre?
Jeg tror hun ikke vil gå med frivillig . Eller vente hun er klar til å få hjelp?

Kvinne, 44 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at dette er en vanskelig situasjon for deg å stå i. Det er bra at du er tydelig med henne, og at du ikke uten videre lar henne flytte hjem. Det kan på sikt bli problematisk for dere begge. Det beste er om hun søker hjelp selv, da har hun best mulighet til å klare å komme seg ut av rusbruken sin. Det er uansett vanskelig å få hjelp til henne dersom hun selv ikke ønsker det. Politiet kan ikke gjøre så mye, annet enn å eventuelt straffe henne dersom hun blir tatt med rusmidler. Om hun er truende eller tydelig psykotisk, kan du ringe politiet.
Det vi anbefaler deg å gjøre nå, er å søke hjelp til deg selv. Du kan ta kontakt med et pårørendesenter, slik at du har noen å snakke med. Her kan du finne tilbud i din region.