Har en datter som har røykt hasj, sannsynligvis brukt noe tabletter i ca 2 års periode og nå i seinere tid tatt speed i sprøyte men jeg vet ikke hvor lenge det har pågått. Minst 1 mnd hvert fall. Er nå komet hjem og vil nå prøve slutte, har holdt seg unna i ca 4 dg. Ser abstinens symptomer og har ok dialog om det. Hvordan kan på dette feltet inkompetente meg hjelpe henne gjennom dette?

Kvinne, 50 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Å være pårørende til en med abstinenser er ikke lett og kan være vanskelig å stå i alene.
Cannabis:
Abstinenser som følger av cannabis-bruk kan oppleves ubehagelige og psykisk utfordrende, men det kan hjelpe å vite at dette er noe som går over. Du kan lese mer om hasj-abstinenser her.
Ta også gjerne en titt på denne hasjguiden.
Tabletter:
Du nevner at datteren din har brukt tabletter i ca. 2 års tid. Det fins tabletter i flere ulike kategorier som gir rus, slik at det er vanskelig å gi konkret tilbakemelding på hvordan du kan hjelpe henne gjennom dette. Er det imidlertid snakk om et overforbruk av benzodiazepiner over 2 år, er ikke dette noe man anbefaler noen å slutte brått med.
Nedtrapping kan dempe abstinensene, og anbefales å gjøres i samråd med lege.
I enkelte tilfeller kan det være nødvendig med nedtrapping/avrusing på institusjon. En utvikler gjerne ikke abstinenser fra benzodiazepiner før det har gått flere dager, noe som er forenlig med det du skriver om at det er 4 dager siden siste inntak. Her vil vi i så fall anbefale kontakt med lege/legevakt om abstinensene skulle utvikle seg til å bli verre. Du kan lese mer om abstinenser fra benzodiazepiner her
Speed/amfetamin:
Når du nevner speed tatt med sprøyte, antar vi at du mener amfetamin. Amfetamin er i utgangspunktet ikke et rusmiddel som gir særlige fysiske abstinenser, men den psykiske abstinensen kan være utfordrende. Det er vanlig å spise og sove lite når man ruser seg på amfetamin, men stort sett sover man av seg plagene etter amfetaminbruk. Du kan lese mer om amfetamin her
Om du på noe tidspunkt skulle bli svært bekymret for tilstanden til datteren din, kan vi anbefale å kontakte fastlege eller legevakt, gjerne i samråd med din datter.