Angst på grunn av korona, har begynt å drikke hver dag

Hei,
Jeg har vært permittert fra min jobb siden 12 mars pga coronasituasjonen. Allerede da merket jeg en stor følelse av angst og uro. Jeg sliter en del med å sove om nettene. Så da gikk jeg i innkjøp av store mengder alkohol (vin) . Er redd jeg begynner å bli avhengig av alkohol, jeg har drukket minst 2 glass vin hver kveld siden 12 mars pga angst. Jeg får ikke sove med mindre jeg har noe beroligende, jeg er en ganske stresset & nervøs person fra før av. Og når alt dette skjedde måtte jeg ha noe til å dempe mine bekymringer som førte til at jeg begynte å drikke alkohol ofte. Når alt er som normalt og jeg jobber drikker jeg maks 1-2 ganger i mnd, så er svært bekymret nå. Begynner jeg å bli alkoholiker?
Er det noe annet som kan hjelpe mot uro og angst når man ikke får sove?

Kvinne, 22 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Så bra at du skriver til oss. Det er vanskelig å fastslå om du begynner å bli alkoholiker, alkoholavhengighet er en diagnose der mange kriterier må oppfylles, og som gjerne fordrer et problematisk forbruk over en lengre periode enn noen uker. Men det kan høres ut som om du i hvert fall begynner å få en uvane, som over tid kan utvikle seg til å bli et større problem for deg, og eventuelt en avhengighet. Å bruke alkohol for å døyve angst, er aldri en god løsning. Både fordi du risikerer problemer som følge av bruken, men også fordi selve alkoholen kan gi deg mer angst enn du allerede har.
Vi forstår at du er urolig på grunn av situasjonen, den er veldig spesiell for oss alle. Har du lett for å være urolig fra før, er det ikke rart dette er ekstra vanskelig for deg. Det høres ut som om du kan behøve noe hjelp for å håndtere din angst. Vi foreslår at du snakker med legen din om din angst, og si at du synes det er vanskelig å få sove. Vær obs på at noen sovemedisiner kun skal brukes i korte perioder, på grunn av faren for avhengighet, det kan være lurt å prøve noe som ikke har denne risikoen.
Det kan være at du også hadde hatt godt av å snakke med en psykolog, da kan du be legen henvise deg til dette (vær obs på at de fleste psykologer kun tar telefon/video-samtaler enn så lenge, grunnet pandemien). Vi vet ikke hvilken kommune du bor i, men dersom du bor i Tromsø, kan Losen lavterskelsenter være et alternativ. Bor du i en annen kommune, kan du undersøke tilbudet der.
I mellomtiden kan du forsøke å kutte ut alkoholen på kvelden på egen hånd. Det kan være at etter noen dager, så kjenner du mindre angst, fordi alkoholen har muligens gjort det verre for deg. Forsøk å finn noe annet som roer angsten, enten det er å gå en tur, se på en serie, lese, ta en telefon, drikke te, bake – eller hva som helst annet som roer deg og som er bra for deg.
Vi ønsker deg lykke til!