Amfetamin i blodet, hva vil det tilsvare i promille?
Hvis det er påvist 3,197 µmol/l Amfetamin i blodet, hvor beruset vil det tilsvare i promille?

Mann, 33 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder amfetamin, er det fastslått at 0,300 mikromol per liter fullblod tilsvarer straffbarhetsgrensen for 0.2 promille. Fordi man ikke vet nok om sammenheng mellom konsentrasjonen i blodet og påvirkningsnivå (eller fordi det er sterkt variabelt), er det for enkelte rusmidler ikke fastslått verdier som tilsvarer høyere enn 0.2 promille. Dette gjelder blant annet amfetamin. Derfor vil man i saker som omhandler disse stoffene være avhengig av en individuell sakkyndig vurdering.Du kan lese mer om rusmiddelgrenser i trafikken her.