Abstinenser 6 mnd etter å ha sluttet med Xanax og Rivotril

Hei jeg har nå vært uten rivotril å xanax i 6 mnd er veldig plaget av abstinenser fortsatt. uvirkelighets følelse kvalm av&til,angst veldig muskel smerter,mister følelsen i kroppen/tungt å gå heftig munntørrhet,tørre øyne,syns problemer,sensitiv på lyd(tinitus)får sove dårlig,diare osv. Har brukt det i ca 2 år. Trappet ned på 10dager. Føles ut som det ikke er noe ende på formen hvor lenge kan dette vare?

Kvinne, 35 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Abstinenser som varer så lenge kan kalles «senabstinenser». Det er ikke noe som er helt uvanlig ved seponering av benzodiazepiner, særlig langtidsvirkende benzodiazepiner som Rivotril. Dersom du brukte store doser, burde du ha trappet ned over måneder, dette kunne ha gjort abstinensene kortere og mildere. Men nå som du har vært uten i 6 måneder, bør du føle deg bedre snart, selv om noen opplever senabstinenser i over et år. Vi anbefaler deg å kontakte lege for å utelukke andre årsaker. Dersom det vedvarer, bør du snakke med lege om hva du kan gjøre med symptomene.
Noen har god effekt av akupunktur mot abstinenser. Du kan for eksempel kontakte Retretten for dette.
Du kan lese litt om vanlige senabstinenser og varighet på disse sidene.