Vennene mine presser meg til å prøve narkotiske stoffer

vennene mine presser meg til å prøve narkotiske stoffer men jeg vil ikke… og mamma og pappa bryr seg ikke om det… hva skal jeg gjøre??

Kvinne, 17 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Det høres ikke bra ut. Selv om vennene dine presser deg, så er det bare du som bestemmer hva du faktisk skal og ikke skal gjøre – ikke de. Du må simpelthen stå imot presset og si nei, og kanskje finne noen andre du kan være sammen med. Dersom de presser deg til å gjøre ting du ikke vil, kan de kanskje ikke kalles venner uansett? Vi har skrevet en artikkel om Drikkepress, og mange av rådene der er like relevante for andre rusmidler enn alkohol.
For øvrig er det leit å høre at du ikke kan snakke med foreldrene dine om dette – dersom du trenger å snakke med noen om dette (eller eventuelle andre ting som plager deg), anbefaler vi at du oppsøker en helsestasjon for ungdom.