Urinprøver og stengt legekontor

Hei,
Jeg skulle egentlig hatt urinprøve denne måneden og neste.
Da hadde jeg fått lov til å kjøre opp til sertifikat igjen.
Problemet nå er at alt er stengt, inkl. legekontoret jeg går til.
Det jeg derfor lurer på er om denne mnd, og evt neste mnd vil telles som negative som en følge av at legekontoret har stengt (altså det ikke er jeg som ikke har møtt opp) ? Veldig kjedelig og utsette dette i flere måneder da jeg har en jobb ventende til sommeren. Hva er mine rettigheter i denne situasjonen?

Mann, 28 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi skjønner godt at dette er en problematisk situasjon for deg. Vi vet dessverre ikke hva som er praksis i slike tilfeller, men kan det være mulig for deg å oppsøke et annet legekontor? Eller ta kontakt med kommunen og spørre om de har noen operative tjenester som du kan få benytte deg av i denne situasjonen?
En del kommuner har tilbud om urintesting til ungdom, kanskje kan du få ta prøve der hvis det ikke finnes andre muligheter.
En annen mulighet er at du tar tester direkte hos Fürst, du kan lese mer på deres informasjonssider.