Tramagetic og abstinenser

Tok min siste tramagetic od 300 mg i går på morgenen og har ikke mer lurer på hvor lenge i timer/døgn før abstinensene forsvinner? de begynte i går kveld. vil slutte da det har blitt for mye og jeg har tatt mer og mer av det gjerne opptil 3 tab i døgnet . jeg lurer også på om jeg burde ringe legen for å få hjelp?

Kvinne, 54 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Hvor lang tid det tar før abstinenser gir seg, kommer an på en del faktorer. Det kommer an på hvor mye du har brukt i snitt, hvor lenge du har brukt, og i tillegg er folk forskjellige (noen reagerer mer enn andre). Det kan ta alt fra under en uke til flere uker før en er i form igjen.
Generelt sett er det lurt å trappe ned før du skal slutte med vanedannende legemidler. Dette vil gjøre det enklere og gi mindre abstinenser.
Dette er absolutt noe du burde snakke med legen om. Legen kan gi deg en fornuftig plan for å avslutte behandlingen og kan i mange tilfeller også tilby hjelp og støte underveis.