Tok Ecstasy, er det normalt å føle meg dårlig ennå?

Hei, jeg er ei jente på 16 år. Går på antidepressiva 15mg mirtazepin tror jeg den het. Isåfall. På onsdag så tok jeg 3 ecstasy piller (fra 21.00 til 7 på morningen på torsdag) sov ikke i d hele tatt, sniffa en beroligende smertedempende sterk pille på torsdag ca klokka 12.00 og på torsdag i løpet av natta så tok jeg 2 ecstasy piller til. Sov litt fra torsdag til fredag, røyka hasj på fredag. Ogs har sovet fra fredag til lørdag og lørdag til søndag. Føler meg veldig svimmel og uvel, og kvalm. Har ikke så mye matlyst. Og det er søndag nå og jeg føler meg dårlig ennå. Er det normalt ? Hva burde jeg gjøre…

Kvinne, 16 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Først og fremst gjør vi oppmerksom på at dette ikke er en akuttjeneste – det kan ta opptil flere dager å få svar. Ved behov for øyeblikkelig hjelp, kontakt Legevakt 116 117.
Det er ikke egentlig så rart at du føler deg dårlig, selv etter såpass mange dager – her beskriver du et forbruk av MDMA/Ecstasy (og øvrige legemidler/rusmidler) som er en god del høyere enn anbefalt. Dette er belastende for kroppen, og det er naturlig å oppleve en reaksjon i form av fysisk ubehag. Dersom du fremdeles føler deg dårlig, anbefaler vi at du kontakter helsepersonell for en sjekk.
Vi håper at du er mer forsiktig med hva og hvor mye du bruker i fremtiden. Du skriver bl.a. at du har inntatt 5 Ecstasy-tabletter i løpet av litt mer enn et døgn – noe som potensielt kan være ganske skadelig. Nå vet ikke vi hvor sterke tabletter det var snakk om, men uansett er det mye mer enn det som er vanlig. Helst bør du vente minimum en måned mellom hver gang du bruker Ecstasy/MDMA, gjerne også lengre. Dette er for at kroppen og hjernen skal rekke å komme seg fra gang til gang.
I tillegg bør du være ekstra forsiktig med Ecstasy/MDMA når du bruker antidepressiva. En del typer antidepressiva har en tendens til å dempe effekten av Ecstasy/MDMA (i hvert fall den hallusinogene effekten, ikke den mer fysiske/stimulerende effekten), og da er det fort gjort å ta for mye for å prøve å veie opp for dette. Da øker også risikoen for overdose. En annen viktig grunn, er at du jo har fått antidepressiva for en grunn. Og høye inntak av Ecstasy/MDMA, vil ofte medføre at man føler seg nedstemt og deprimert i en periode etterpå. Dette er jo en dårlig match med en behandling av depresjon.
Du beskriver et forbruk av rusmidler som er ganske bekymringsverdig, særlig tatt i betraktning din unge alder. Ettersom du har fått antidepressiva skrevet ut til deg, går vi ut ifra at du har noe kontakt med hjelpeapparatet – men vi håper at du ikke er redd for å be om mer hjelp dersom du trenger det, og at du er ærlig om de tingene du må være ærlig om. Det finnes hjelp å få, så lenge du ber om den.