Stemmer det at en person med ADHD ikke får rus av amfetamin?

Hei, jeg har hørt at dersom en person har ADHD så vil ikke amfetamin ha den samme ruseffekten som hos en person som ikke har ADHD. Stemmer dette?

Kvinne, 25 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Ja, det stemmer – i hvert fall delvis. Amfetamin har en sentralstimulerende effekt, noe som innebærer at det får hjertet til å arbeide hardere med å pumpe blod ut i kroppen (noe som igjen gir en økt våkenhet og energi), uansett om du har ADHD eller ikke. Men, personer med en ADHD-diagnose vil i utgangspunktet ikke føle seg «gira» på samme måte som de uten ADHD vil, men opplever snarere at det er lettere å samle tankene og roe tankekjør, noe som igjen gir en økt opplevelse av ro, fokus og konsentrasjon. Dette gjelder riktignok bare inntil en viss mengde – dersom en person med ADHD overstiger en viss dose, vil vedkommende oppleve «amfetaminrus» på lik linje med andre.