Spørsmål om MDMA

hei.
jeg har nylig startet å utforske litt med mdma, men jeg lurer på noen ting.
hvorfor anbefales det å ikke ta det oftere enn 4 ukers mellomrom? har søkt litt rundt men finner ikke noe svar på hvorfor.
jeg er usikker på om det er mulig at jeg har fått et «utslett» på bryst og mage partiet etter jeg har tatt mdma, eller om det har noe med huden min er sensitiv til klima, eller en annen allergisk reaksjon. i begynnelsen er det litt som «umodent kviser» men etterhvert blir det til tørre flekker som går vekk etter ca en uke. hvis dette et pga mdma, hvorfor får jeg en slik reaksjon?
også lurer jeg på om det er noe forskjell på molly og ecstasy, eller om den eneste forskjellen er pilleform og krystaller. og om de oppleves som det samme på rusen.

Kvinne, 18 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Grunnen til at mange gjerne anbefaler minimum 4 ukers ventetid mellom hvert inntak, handler om flere ting. På én side handler det om at MDMA kan være en stor påkjenning både for kroppen og psyken, og at man derfor bør ha tilstrekkelig med restitusjon mellom hver gang. Dette er for å være best mulig rustet til å takle rusen. Kroppen bruker tross alt en del energi/ressurser under MDMA, og viktige signalstoffer som serotonin, dopamin og noradrenalin bør helst gjenopprette sin naturlige balanse i hjernen før MDMA endrer på disse nivåene igjen. Noen vil kanskje være tilstrekkelig restituert etter kortere tid enn 4 uker også, men generelt er det lurt å operere med en høy grense for å være mest mulig på den sikre siden.
En annen viktig grunn, er at man bør forsikre seg om at man ikke fremdeles har MDMA i systemet når man tar en ny dose. Dersom du allerede har spor av MDMA i blodet idet du tar en ny dose, øker risikoen for overdose. I tillegg er det også mange som opplever redusert effekt av MDMA dersom det tas for regelmessig.
Når det gjelder utslettene, er ikke dette noe som typisk er forbundet med MDMA, i hvert fall ikke så vidt vi vet. Vi har riktignok hørt om andre som rapporterer om dette, men vi har inntrykk av at dette er noe som forekommer forholdsvis sjelden. Det er tross alt mange ting som kan forårsake utslett – om dette er et vedvarende problem for deg, kan du be om en sjekk hos legen.
«Molly» brukes gjerne om MDMA i pulver-/krystallform, mens «ecstasy» brukes gjerne om MDMA i pilleform. Dette er riktignok begreper som kan brukes litt ulikt fra miljø til miljø. Den viktigste forskjellen på hvordan disse oppleves, handler først og fremst om størrelsen på dosen, dvs. hvor mye MDMA du får i deg. Men si at du får i deg en identisk mengde MDMA enten i pulver-/krystall- eller i pilleform, og inntar begge oralt, er det mulig at du vil oppleve effekten litt raskere og litt mer intenst dersom du tar det i pulver-/krystallform, sammenlignet med i pilleform. Det er fordi en pille gjerne bruker noe lengre tid på å løses opp i magesekken, for deretter å fraktes over i blodbanen.
Du kan lese mer på våre faktasider om MDMA/Ecstasy.