Sliter med at favorittpuben i Oslo er koronastengt

Hei. Jeg er en 20 år gammel gubbe som gamer dag og natt. Hobbyen min er å jobbe deltid på rema, samt å studere litt når det nærmer seg eksamenstider. Den tiden helga kommer liker jeg å drikke meg så sørpe, før jeg deretter tar turen ut på en av Oslos barer. I disse tider hvor Oslo kommune stenger sjenkebevillingen, så lurer jeg på om det er mulig å dra på byen, selv om de ikke serverer alkohol lenger. Er det eventuelt mulig å dra på byen edru? Forrige gang jeg hadde en hvit helg var jeg ca. 15 år grunnet at jeg ikke fikk skaffet noe alkohol. Kan dere be Oslo kommune åpne sjenkebevillingen igjen, slik at jeg kan dra på Sverres kafe igjen? Helt til slutt lurer jeg på hvordan jeg skal feire bursdagen min neste helg når alt er stengt. Håper på klarhet i min situasjon, slik at jeg slipper å begynne å spille golf.

Mann, 20 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi takker for tilliten, men selv om vi er en landsdekkende tjeneste besitter vi dessverre ikke myndighet til å overstyre Oslo kommunes avgjørelse om å inndra skjenkebevilgningen til Sverres kafe. Vi håper at du finner en god måte å feire bursdagen din på uansett.
Når det gjelder spørsmålet om du kan gå ut på byen uten å drikke alkohol, er svaret ja – med forbehold om at du til enhver tid følger myndighetenes retningslinjer og anbefalinger. Vær oppmerksom på at disse kan endres kontinuerlig.
Dersom du ønsker å ta en nærmere prat om ditt forhold til alkohol, er du velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene.